Nijmegen, 17 juli 2015
Organisatie Vierdaagsefeesten bereidt bezoekers voor
Met Vierdaagsefeesten in zicht attenderen we onze bezoekers op een aantal zaken dat het vieren van een feestje met zich meebrengt. We willen namelijk dat onze bezoekers bij aankomst in de binnenstad direct kunnen starten met waarvoor zij gekomen zijn: feestvieren! Onderwerpen die we daarom nu vast onder de aandacht willen brengen zijn de welkomstpunten, Crowd Info Teams, programmaboekjes, leeftijdsbandjes, het drank- en drugsbeleid, en de 11 Geboden der Vierdaagsefeesten.
Welkomstpunten en Crowd Info Teams
Zeven locaties van de binnenstad zijn ingericht als welkomstpunten van Vierdaagsefeesten. Vanaf deze plekken wordt het festivalterrein betreden. Op vier locaties verderop in de binnenstad zijn informatiepunten ingericht waar een Crowd Info Team de bezoekers van harte welkom heet. Feestgangers ontvangen hier het officiële programmaboekje en een leeftijdsbandje, en ze krijgen er antwoord op alles wat zij willen weten over Vierdaagsefeesten. Daarnaast maken de Crowd Info Teams het publiek aan de hand van ‘De Elf Geboden’ bewust van een aantal zaken rondom het evenement. Bezoekers kunnen op deze informatiepunten ook gevraagd worden om deel te nemen aan een klein publieksonderzoek.
De vier informatiepunten van onze Crowd Info Teams zijn ingericht bij de volgende locaties:
1. Bovenaan de Molenstraat/Bisschop Hamerstraat
2. Stationsplein/Burgemeester Hustinxstraat
3. Grote Markt/Stikke Hezelstraat
4. Kelfkensbos ter hoogte van Museum het Valkhof
Leeftijdsbandjes
Vierdaagsefeesten schenkt alleen alcohol aan jongeren van 18 jaar of ouder. 18-plussers kunnen een leeftijdsbandje ophalen bij een van bovenstaande informatiepunten. Leeftijdsbandjes worden verstrekt na vertoon van een identiteitsbewijs en een check met behulp van een ID-swiper. De leeftijdsbandjes maken onderdeel uit van de NIX18-campagne, een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en een groot aantal partners zoals Koninklijke Horeca Nederland. Doel van de campagne is het versterken van de sociale norm ‘niet drinken en roken tot je 18e’.
Risico’s drank- en drugsgebruik
Als organisatie nemen we de veiligheid van onze bezoekers erg serieus. Daarom willen we hen wijzen op de risico’s van drank- en drugsgebruik. Een mobiel team van IrisZorg besteedt tijdens Vierdaagsefeesten aandacht aan dit onderwerp, onder andere door kort met jongeren in gesprek te gaan. Daarnaast trekt het team de aandacht van bezoekers met behulp van helium ballonnen en borden met slogans over alcohol en drugs. De zogenoemde ‘IrisZ-peers’ zijn jongeren die een Hbo-opleiding volgen en stage lopen bij IrisZorg Preventie. Zij zijn opgeleid om in gesprek te gaan met leeftijdsgenoten, hebben kennis van (uitgaans)drugs en zijn vaak ervaringsdeskundig of hebben anderszins affiniteit met gebruikende jongeren.
Bron Stichting Vierdaagsefeesten – Meer Vierdaagsefeesten