Anne van Veen
Sprankelende debuut van pure theaterpersoonlijkheid
Anne van Veen speelt ANNE
Anne van Veen (ja, de dochter van…) maakte vorig jaar haar debuut in de Nederlandse theaters. En wat voor debuut! “Zoals ze zich beweegt op de planken, laat ze zien dat amuseren echt haar ding is. Alsof haar wieg op het podium heeft gestaan”, schreef De Gelderlander.
Donderdag 13 november ziet u in LUX het eerste avondvullende, muzikale cabaretprogramma van dit veelbelovend talent. In ANNE wordt ze bijgestaan door een pianist. Haar liedjesprogramma bevat zowel eigen als bestaand repertoire,waarin ze zingt en vertelt over de grote en kleine dingen in haar leven. Warm en integer, vol verwondering, herkenbaar en toch anders. “Een oorspronkelijk theatertalent in de knop. (…) Die zuivere, parelende stem neemt niemand haar af” schrijft het Deventer Dagblad en volgens De Gelderlander is het “niet moeilijk te geloven dat wat Anne zingt, uit haar tenen komt.”
Donderdag 13 november | Aanvang 20.30 uur | Entree € 15,- / 13,-(studenten/CJP/65+)
Enkele vragen uit een rechtenvrij interview met Anne van Veen
(Voorwaarden: publiceren met vermelding van de volgende tekst: Haags Uitburo, UITmagazine oktober 2008 – tekst Ellen Segeren)
Welk publiek verwacht je of hoop je in de zaal te zien?
Ik hoop mensen van alle leeftijden, maar ook heel graag mensen van mijn eigen generatie. Vroeger zag je wel dat mensen al op jonge leeftijd een artiest ontdekten die ze dan bleven volgen. Daar werd je oud mee, dat lijkt me mooi. Maar ik zou het nog leuker vinden als iedereen iets kan herkennen in wat ik schrijf, ofwel actueel ofwel als een herinnering.
Je zult vast vaak vragen krijgen over je vader, Herman van Veen. Heb je dingen van hem geleerd die je zeker níét wilt doen, of juist wél?
Ik leer veel van hem. Niet doorlopend, maar in een paar doeltreffende gesprekken per jaar, waarin hij regelmatig iets uitlegt over andere artiesten: kijk, dat doet-ie zus of zo. Wat ik graag van hem overneem, is zijn ambachtelijkheid. Hij is niet laconiek of lukraak. Je bouwt dingen op, zoals een schrijver of een muzikant – je crescendeert, zet een punt, maakt een conclusie. En als dat dan gaat leven, komt er ook nog eens magie bij. Dat is het mooiste en dat is maar goed ook, want je doet het elke avond met hetzelfde materiaal.