Arnhem, 24 januari 2012
Bedrijfsleven vreest herhaling van verkeerschaos regio Arnhem Nijmegen
Oproep: bekijk planning wegwerkzaamheden opnieuw en houd A73 als optie open
Maandag ontstond er in de regio Arnhem Nijmegen een enorme verkeerschaos door een omgevallen bouwkraan op de A50 waardoor de weg moest worden afgesloten. Ook de omrijroutes via de A15 en de A2 konden niet voorkomen dat de regio vastliep. Veel van het verkeer dat gebruik maakt van de oeververbinding A50 is gewoon regionaal en lokaal verkeer, dat hoe dan ook het gebied in moet. Vele werknemers, kleine zelfstandigen en vrachtwagens stonden dus urenlang in de file. Ook de A325 van Arnhem naar Nijmegen liep compleet vast, evenals de sluiproutes door de Over Betuwe. En die regionale en lokale wegen waren nu nog volledig beschikbaar.
Vanaf juni 2012 starten de werkzaamheden aan de knoop bij Lent om de aansluiting op de Stadsbrug mogelijk te maken. Tegelijkertijd maken de werkzaamheden op de A50 dan een piek door. Dat betekent dat er voor het gewone dagelijkse verkeer al minder capaciteit beschikbaar is, maar dat er bij calamiteiten ook minder alternatieven zijn. Ongelukkig gepland; je moet er niet aan denken dat er dan wat gebeurt. Niet alleen om de files en de economische en sociale schade die daardoor ontstaat, maar ook de totale bereikbaarheid en de veiligheid van het gebied staan dan zwaar onder druk.
Opnieuw afstemmen werkzaamheden
In het afgelopen jaar zijn de wegbeheerders de werkzaamheden steeds beter op elkaar af gaan stemmen. Toch baart de planning van de werkzaamheden aan de A50 en de knoop bij Lent grote zorgen. Het regionale bedrijfsleven heeft hierover al vragen gesteld. “Natuurlijk zijn wij blij dat er gewerkt wordt aan het verbeteren van de bereikbaarheid. Wij begrijpen dat dat, hoe vervelend ook, consequenties heeft en dat een ongeluk altijd kan gebeuren. De vraag is hoeveel risico’s de wegbeheerders bereid zijn te nemen. Wij denken dat de keuze om deze werkzaamheden in dezelfde periode uit te voeren onverantwoord is. Afgelopen maandag laat zien hoe kwetsbaar dit gebied is en de vraag is gerechtvaardigd hoe bestuurders de bereikbaarheid van het gebied en de veiligheid van burgers en bedrijven gaan garanderen”.
Oproep aan de wegbeheerders en politiek
Het regionale bedrijfsleven roept de wegbeheerders op de planning van de werkzaamheden aan de knoop Lent en de A50 opnieuw tegen het licht te houden en af te wegen of het echt noodzakelijk en haalbaar is alles tegelijk uit te voeren. Daarnaast wijzen zij erop dat de Stadsbrug weliswaar een mooie toevoeging aan het wegennet is, maar dat de regio daarmee nog steeds even kwetsbaar is, zeker in het geval van calamiteiten. Aan de noordkant van Nijmegen moet je nog steeds via de A325 die brug op en af en de aanvoer en afwikkeling van het verkeer aan de zuidkant van de toekomstige stadsbrug gaat via het Neerbosche plein en komt uit op dezelfde verkeersaders als de afwikkeling van de Graafseweg door Nijmegen. Zonder verkeersmodellen en met boerenverstand kan ieder mens al bedenken dat dat voor een crisissituatie als afgelopen maandag geen soelaas zou bieden en dat de regio in dergelijke gevallen nog steeds kwetsbaar is. Om die rede vraagt het bedrijfsleven de politiek om de doortrekking van de A73 niet uit het oog te verliezen. “Soms lijkt het of alles nu geregeld is; er komt een Stadsbrug, de A50 wordt aangepakt en de A15 doorgetrokken. Maar pas op! Nog steeds is een extra regionale oeververbinding in dit gebied geen overbodige luxe met name voor de burgers en de bedrijven die het gebied in of uit moeten”.
Breed draagvlak
De oproep wordt gedaan door VNO-NCW Midden, MKB-Nederland/Midden, de Kamer van Koophandel , IKN, OKA, LINDUS, VERON, ECN, CCA, Huis van de Binnenstad ook de werknemersorganisaties FNV, CNV en Unie MHP onderschrijven het verzoek; in de files staan geen auto’s of vrachtauto’s maar mensen die op weg zijn voor hun werk, die naar hun werk gaan en die op tijd weer thuis moeten zijn.
Bron Kamer van Koophandel Centraal Gelderland