Nijmegen, 15 november 2016
Boetes bij drankcontrole sportclubs
De afgelopen week hebben controleurs van de gemeente Nijmegen bij diverse sportclubs gecontroleerd op handhaving van de regels voor het verstrekken van alcohol aan minderjarigen. Er zijn zeven boetes uitgedeeld.
Sinds begin 2013 zijn gemeenten verantwoordelijk voor het handhaven van de Drank- en Horecawet, dus ook voor controles op het verstrekken van alcohol aan minderjarigen. Uit een onderzoek van vorig jaar bleek dat onder andere bij sportclubs nog stappen nodig waren om te komen tot een goede toepassing van de Drank- en Horecawet. Het afgelopen sportseizoen is er daarom een stevige inzet geweest richting sportclubs. Clubs zijn benaderd met het aanbod hen te ondersteunen bij het bewust maken van vrijwilligers van de risico’s van drank verstrekken aan minderjarigen. Zo zijn 28 sportclubs bezocht door een toezichthouder en een preventieadviseur van Iriszorg. Veel vragen zijn hierbij beantwoord en het heeft er onder meer toe geleid dat 118 vrijwilligers de Instructie Verantwoord Alcoholschenken succesvol hebben gevolgd.
De gemeente zet de controles de komende tijd voort.
Bron Gemeente Nijmegen – Sport Nijmegen
