Cultuurvisie Nijmegen – 18 miljoen

Nijmegen, 16 november 2011

Wat zou jij doen met 18 miljoen?

De gemeente Nijmegen geeft jaarlijks 18 miljoen euro uit aan kunst en cultuur. Omgerekend is dit ruim 100 euro per inwoner, en iets minder dan 3% van de gemeentebegroting. Onder het motto ‘Maak je eigen cultuurbegroting’ kunnen bezoekers op de website www.nijmegen.nl/cultuurvisie vanaf vandaag een eigen cultuurbegroting samenstellen. Tot nu toe hebben al meer dan 500 mensen hun mening gegeven op de website.

Bezoekers van de site kunnen in hun eigen begroting bepalen welke grote Nijmeegse podia geld krijgen en hoeveel geld ze krijgen. Ook wordt ze gevraagd hoeveel geld ze willen uittrekken voor culturele evenementen, en welke evenementen absoluut financiële ondersteuning moeten krijgen. Tot slot kan in de begroting ook aangegeven worden hoeveel geld er uitgetrokken moet worden voor overige culturele instellingen en activiteiten. Dat kunnen bestaande instellingen en activiteiten zijn, maar ook nieuwe.

Al 500 mensen die meepraten
Het huidige Nijmeegse cultuurbeleid is aan vervanging toe. Enerzijds omdat de context is veranderd; de grote bezuinigingen vanuit de rijksoverheid maken vraagstukken met betrekking tot cultureel ondernemerschap, de positie van culturele organisaties en de rol van de overheid groter dan ooit. Anderzijds omdat de gemeente vindt dat het goed is om bij het aflopen van een beleidsperiode samen met mensen in de stad stil te staan bij de keuzes die we willen maken.

Om zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te geven mee te praten, hanteert de gemeente een nieuwe, experimentele werkwijze. Op de website www.nijmegen.nl/cultuurvisie kunnen Nijmegenaren en niet-Nijmegenaren vanaf 8 oktober meedenken over het nieuwe cultuurbeleid. Tot nu toe hebben al meer dan 750 mensen dat gedaan. Ook op andere manieren is input vergaard, bv. door middel van een openbaar debat in LUX en een marktkraam in winkelcentrum Dukenburg en de Nijmeegse binnenstad. Donderdag vindt vanaf 13.00 uur ook nog een publiek debat plaats op de HAN. Aanmelden hiervoor kan via info@cultuurbalie.nl.

Bron Gemeente Nijmegen

Nijmegen, 26 oktober 2011

Al 200 Nijmegenaren schrijven mee aan nieuwe Nijmeegse Cultuurvisie

De belangstelling in de stad om mee te denken over het nieuwe Nijmeegse cultuurbeleid is groot. Nadat op 8 oktober www.nijmegen.nl/cultuurvisie online ging, hebben al meer dan 2750 bezoekers de website bezocht of contact gehad met het cultuurvisie-team via Facebook, twitter en blogs. Op de website www.nijmegen.nl/cultuurvisie kan iedereen meeschrijven aan het nieuwe cultuurbeleid. Tot nu toe hebben zo’n 200 mensen dat in circa 25.000 woorden gedaan. Zo’n 750 mensen hebben aangegeven op de hoogte gehouden te willen worden door middel van een nieuwsbrief.

Een gemeentelijke cultuurvisie is de grondlegger voor de keuzes die de gemeente maakt. Welke initiatieven moet de gemeente met subsidie ondersteunen, wat voor prestaties dienen de culturele instellingen in onze stad te leveren, welke prioriteiten moeten gesteld worden, etc.?

De huidige cultuurvisie loopt tot en met 2011 en is aan vervanging toe. Om zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te geven mee te praten, kiest de gemeente voor een nieuwe, experimentele werkwijze. Op de website www.nijmegen.nl/cultuurvisie kunnen Nijmegenaren en niet-Nijmegenaren meedoen door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden en eigen ideeën te lanceren. Waar liggen bijvoorbeeld kansen? En op welk vlak mag het wel een onsje minder? Op basis van de gegeven input wordt een verhaal samengesteld, waar de deelnemers op de website weer op kunnen reageren. Dat betekent dat deelnemers aan het gesprek op nijmegen.nl/cultuurvisie de cultuurvisie letterlijk zien groeien.
Behalve een online dialoog, vindt op 14 november ook een publiek debat plaats in Lux.

Bron Gemeente Nijmegen

Website www.nijmegen.nl/cultuurvisie

Zie ook Templum of Aedes een project van Boudewijn Corstiaensen, beeldend kunstenaar.

Nijmegen, 8 oktober 2011

Oproep: schrijf mee aan de nieuwe cultuurvisie!

Inwoners van Nijmegen kunnen vanaf vandaag met elkaar en met de gemeente in gesprek over de nieuwe cultuurvisie van de stad. Via de website www.nijmegen.nl/cultuurvisie kan iedereen gedurende twee maanden een bijdrage leveren. Door vragen te beantwoorden of ideeën te lanceren. Deze vorm van co-creatie moet uitmonden in een nieuwe cultuurvisie voor de periode 2012 tot en met 2015.

Een gemeentelijke cultuurvisie is de grondlegger voor de keuzes die de gemeente maakt. Welke initiatieven moet de gemeente met subsidie ondersteunen, wat voor prestaties dienen de culturele instellingen in onze stad te leveren, welke prioriteiten moeten gesteld worden, etc.?

De huidige cultuurvisie loopt tot en met 2011 en is aan vervanging toe. Enerzijds omdat de context is veranderd; de grote bezuinigingen vanuit de rijksoverheid maken vraagstukken met betrekking tot cultureel ondernemerschap, de positie van culturele organisaties en de rol van de overheid groter dan ooit. Anderzijds omdat de gemeente vindt dat het goed is om bij het aflopen van een beleidsperiode samen met mensen in de stad stil te staan bij de keuzes die we willen maken.

Om zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te geven mee te praten, kiest de gemeente voor een nieuwe, experimentele werkwijze. Op de website www.nijmegen.nl/cultuurvisie kunnen Nijmegenaren meedoen door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden en eigen ideeën te lanceren. Op basis van de gegeven input wordt een verhaal samengesteld, waar de deelnemers op de website weer op kunnen reageren. Dat betekent dat deelnemers aan het gesprek op www.nijmegen.nl/cultuurvisie de cultuurvisie waaraan wordt gewerkt letterlijk zien groeien.

De dialoog op www.nijmegen.nl/cultuurvisie start op 8 oktober. Bij het opstellen van de nieuwe cultuurvisie worden ook de resultaten van een aantal cultuuronderzoeken betrokken. Dit zijn een peiling onder de leden van het digitale Stadspanel, een nog uit te voeren enquête onder bezoekers van de grote Nijmeegse podia, een inventarisatie van het aantal kunst- en cultuuraanbieders in de stad, en een onderzoek naar de stand van zaken in de professionele beeldende kunst en vormgeving (BKV) in Nijmegen. Een deel van deze onderzoeken is al afgerond en terug te vinden op www.nijmegen.nl/cultuurvisie.

Behalve een online dialoog, vindt er op 14 november ook een publiek debat plaats in Lux.

Bron Gemeente Nijmegen

Websites www.nijmegen.nl/cultuurvisie
Zie ook Templum of Aedes een project van Boudewijn Corstiaensen, beeldend kunstenaar.

Nijmegen, 31 mei 2011

Open debat voor nieuwe Cultuurvisie #CV024

Iedereen die in de stad betrokken is bij cultuur krijgt een uitnodiging om mee te denken over het Nijmeegs cultuurbeleid. Voor het opstellen van de nieuwe cultuurvisie 2012-2015 gaat de gemeente in open debat met de stad. Dit gebeurt op een ongebruikelijke manier; de gemeente neemt op voorhand geen stelling en zet actief in op laagdrempelige interactie via debatavonden en social media. Vandaar de naam van de startnotitie: #CV024.

Nijmegen heeft een culturele infrastructuur om trots op te zijn. Er is een hoge cultuurparticipatie en veel initiatief. Maar maken we als gemeente de juiste keuzes en verdelen we het geld op een goede manier? Iedereen mag hierover meepraten, onder andere op facebook en twitter. De gemeente wil iedereen uitdagen om stelling te nemen, compromissen te smeden, inzichten te delen en heilige huisjes omver te trappen.
De landelijke context maakt extra aandacht voor cultuur op dit moment noodzakelijk. Het wordt helder dat er een flinke verschraling in het culturele aanbod gaat plaatsvinden. Partijen in de stad hebben dan ook grote onzekerheid over hun voortbestaan. De gemeente wil de denkkracht in de stad optimaal benutten om goede keuzes te maken.

Vandaar het open debat. Daarbij geeft de gemeente wel alvast enkele duidelijke dilemma’s aan die voor de gemeente en de sector relevant zijn. Over bijvoorbeeld de functie van culturele instellingen in de stad, cultureel ondernemerschap, de rol van de overheid en de betekenis van cultuur in relatie tot kennis, innovatie en economie. De gemeente wil iedereen stimuleren deel te nemen en om zelf ook dilemma’s in te brengen en daar de discussie over te initiëren.

De gemeente wil door dit vernieuwende proces nadrukkelijk ruimte bieden aan partijen die geen of slechts incidenteel subsidie krijgen, bewoners van de stad, bedrijven en andere betrokken instellingen. Door gebruik te maken van social media, naast de reguliere middelen, kunnen veel mensen laagdrempelig meedoen met het debat. Voor de gemeente is de invulling van het proces op deze manier, een experiment.

Na behandeling van de startnotitie in de raad start na de zomer het debat. Eind 2011 wordt de nieuwe cultuurvisie aangeboden aan de raad.

Bron Gemeente Nijmegen – Alles over Nijmegen