November 2011
Lancering Eerlijk Winkelen route in Nijmegen!
Op zaterdag 26 november vindt de officiële lancering plaats van de Eerlijk Winkelen route in Nijmegen. Stichting Eerlijk Winkelen wil eerlijk en duurzaam winkelen onder de aandacht brengen bij het grote publiek. De gekozen winkels, allen in het centrum van Nijmegen, verkopen fair trade producten, biologische producten of vintage (in sommige winkels is het en-en!). De 1e route wordt 26 november om 12 uur overhandigd aan wethouder Jan van der Meer in Het Groene Hert (Burchtstraat 126). U bent van harte uitgenodigd.
Wat is Eerlijk Winkelen?
De 11 steden die inmiddels meedoen met Eerlijk Winkelen brengen een zogenaamde Z-card uit: een klein, opvouwbaar kaartje waar 24 winkels uit de binnenstad staan genoemd met hun faire, bio of vintage assortiment. Zo kan de (fun-)shopper handig de weg vinden naar nóg leuker winkelen. Van de deelnemende steden bestaat ook een online overzicht en daar vind je nog meer winkels per stad die passen binnen het Eerlijk Winkelen concept (www.eerlijkwinkelen.nl). Het doel is om heel Nederland te voorzien van deze routes. Verschillende steden zijn Nijmegen al voor gegaan zoals Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Utrecht, Den Haag, Sittard-Geleen. Vanaf 26 november staat Nijmegen ook op deze lijst.
Stoet eerlijke bananen, stoere vrouwen en stadsomroeper
Ná het officiële moment trekt er een stoet door de stad van eerlijke bananen, een eerlijke ananas, een Tony Chocolonely (chocolade)reep, Stoere Vrouwen en de stadsomroeper. Deze groep mensen trekt langs de 24 deelnemende winkels om daar de routes te overhandigen aan de winkelier en het glas te heffen. Natuurlijk delen zij onderweg de Eerlijk Winkelen-routes uit aan het winkelend publiek. Dan kan iedereen de decemberinkopen óók in één van de 24 deelnemende winkels doen. Bovendien bieden verschillende deelnemende winkels die dag korting op de aankopen op vertoon van de Eerlijk Winkelen route!
Ondersteuning van Rank a Brand en Stoere Vrouwen
Rank a Brand zet zich in voor een duurzame en eerlijke wereld. Concreet betekent dit dat zij consumenten inzicht geeft in de duurzame score van bekende merken en bedrijven aanspoort om hun MVO-beleid (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) te verbeteren. Sinds dit jaar is de organisatie gestart met de Rank a Brand Academie: 20 jongeren in de leeftijd van 18 tot 25 jaar leren gedurende 6 maanden over campagnevoeren voor duurzaamheid. Dat social media hier vandaag de dag een grote rol in speelt is duidelijk!
De talenten van de 1e lichting ondersteunen de lancering van de Eerlijk Winkelen route in Nijmegen: zij gaan verschillende mensen interviewen (wethouder, consumenten, deelnemende winkeliers), en korte filmpjes maken. Natuurlijk wordt de lancering flink geboost via social media voorafgaande en tijdens de lancering.
De Stoere Vrouwen zijn ook van de partij tijdens de lancering. Deze vrouwen in herkenbare kleding (legergroen tenue en roze baret) laten zich niet zomaar alles verkopen maar stellen eisen aan de producten. Deze producten moeten goed zijn voor mens en milieu en dat sluit aan bij het idee achter Eerlijk Winkelen. De Stoere Vrouwen versterken de stoet en delen Eerlijk Winkelen routes uit. Kortom, een mooie ondersteuning op 26 november!
Komt u ook?
De feestelijke lancering vindt plaats op 26 november om 12 uur in Het Groene Hert (Burchtstraat 126). Kom langs en drink een glas biologische champagne mee of een kopje fair trade koffie. Natuurlijk gaat niemand weg zónder de Eerlijk Winkelen route. Of sterker nog: iedereen krijgt één extra route, ingepakt en voorzien van een toepasselijk gedicht, zodat deze tijdens Sinterklaasavond weer cadeau kan worden gedaan.
Gedurende de dag is de lancering en de stoet ook te volgen via twitter: #Eerlijkwinkelen