Huis voor de Binnenstad

Nijmegen, 29 september 2010

Huis voor de Binnenstad is geopend

Maandag 27 september jl. is het Huis voor de Binnenstad aan de Van Schaeck Mathonsingel officieel geopend. Zo’n honderd genodigden zagen hoe de heer Bert Jeene, (wethouder Financiën, Economie & Toerisme en Stadsregio) met een druk op de knop het vuurwerk liet knallen waarmee het Huis formeel voor geopend werd verklaard.
 
Het enthousiasme over het bijzondere samenwerkingsverband was groot onder de aanwezigen. In het Huis voor de Binnenstad bundelen een vijftal belangenorganisaties de krachten: Vereniging Binnenstad Ondernemers (VBO), Koninklijk Horeca Nederland, afd. Groot Nijmegen (KHN), Federatie Ringstraten Nijmegen (FRSN), Cultuur Netwerk Nijmegen (CNN) en Stichting Binnenstadsmanagement Nijmegen (SBMN) gaan op een aantal vlakken samenwerken onder één dak en onder één naam: het Huis voor de Binnenstad.
 
Het Huis voor de Binnenstad heeft als doel om de binnenstadseconomie van Nijmegen te initiëren en te stimuleren. Dit doet zij door de aantrekkingskracht, kwaliteit en attractiviteit van de binnenstad te vergroten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gerichte marketingacties, samenwerkingsverbanden tussen evenementen en ondernemers, maar ook het meedenken of opstarten van discussies over parkeerplaatsen of bewegwijzering.
 
ACBN Evenementenbureau Nijmegen is met de Stichting Vierdaagsefeesten naar de Van Schaeck Mathonsingel verhuisd en heeft zo de ruimte voor de operationele uitvoering voor het nieuwe en bijzondere Huis voor de Binnenstad. In de praktijk betekent dit dat het ACBN Evenementenbureau als opdrachtnemer de uitvoerende organisatie en het secretariaat van het Huis voor de Binnenstad realiseert en tevens de plek is voor het Huis voor de Binnenstad waar de organisaties fysiek bij elkaar komen om zaken op elkaar af te stemmen en afspraken te maken. De belangenbehartigende partijen blijven uiteraard hun huidige activiteiten voor hun eigen achterban voortzetten, maar helemaal nieuw is de verbinding op bestuurlijk en strategisch niveau met de coördinerende en uitvoerende opdracht aan het ACBN die daaraan gekoppeld is. Op deze manier kan een vuist gemaakt worden met elkaar, waardoor de gestelde doelen eerder, beter en gemakkelijker behaald worden.
 
De realisatie van dit project is mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Taskforce Ondernemersfonds.
 
 

Nijmegen, 20 september 2010

Huis voor de Binnenstad Nijmegen

ACBN Evenementenbureau Nijmegen verhuist met de Stichting Vierdaagsefeesten naar de Van Schaeck Mathonsingel en heeft zo de ruimte voor de operationele uitvoering voor het nieuwe en bijzondere Huis voor de Binnenstad. De afgelopen maanden, en zelfs jaren, is hard gewerkt om deze unieke verbinding tot stand te laten komen.

In het Huis voor de Binnenstad bundelen een vijftal belangenorganisaties de krachten: Vereniging Binnenstad Ondernemers (VBO), Koninklijk Horeca Nederland, afd. Groot Nijmegen (KHN), Federatie Ringstraten Nijmegen (FRSN), Cultuur Netwerk Nijmegen (CNN) en Stichting Binnenstadsmanagement Nijmegen (SBMN) gaan op een aantal vlakken samenwerken onder één dak en onder één naam: het Huis voor de Binnenstad.

Het Huis voor de Binnenstad heeft als doel om de binnenstadseconomie van Nijmegen te initiëren en te stimuleren. Dit doet zij door de aantrekkingskracht, kwaliteit en attractiviteit van de binnenstad te vergroten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gerichte marketingacties, samenwerkingsverbanden tussen evenementen en ondernemers, maar ook het meedenken of opstarten van discussies over parkeerplaatsen of bewegwijzering.

In de praktijk betekent dit dat het ACBN Evenementenbureau als opdrachtnemer de uitvoerende organisatie en het secretariaat van het Huis voor de Binnenstad realiseert en tevens de plek is voor het Huis voor de Binnenstad waar de organisaties fysiek bij elkaar komen om zaken op elkaar af te stemmen en afspraken te maken. De belangenbehartigende partijen blijven uiteraard hun huidige activiteiten voor hun eigen achterban voortzetten, maar helemaal nieuw is de verbinding op bestuurlijk en strategisch niveau met de coördinerende en uitvoerende opdracht aan het ACBN die daaraan gekoppeld is. Op deze manier kan een vuist gemaakt worden met elkaar, waardoor de gestelde doelen eerder, beter en gemakkelijker behaald worden.

De realisatie van dit project is mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Taskforce Ondernemersfonds.
 

Nijmegen, 26 april 2010

ACBN verhuist: Huis voor de Binnenstad van start

Het gloednieuwe Huis voor de Binnenstad is een samenwerkingsverband tussen Koninklijk Horeca Nederland, Vereniging Binnenstadsondernemers, Cultureel Netwerk Nijmegen, Federatie Ringstraten Nijmegen en de Stichting Binnenstadsmanagement Nijmegen. Al deze organisaties gaan samenwerken in een bestuur dat het Huis voor de Binnenstad gaat heten.

Het ACBN Evenementenbureau Nijmegen is gevraagd om opdrachtnemer te worden van het Huis voor de Binnenstad. Omdat bij het ACBN onder andere ook de organisatie van de Vierdaagsefeesten wordt gedaan is dit een logische keuze. Voorzitter SBMN Elrie Bakker: “de expertise voor ondersteuning van het Huis voor de Binnenstad is aanwezig bij het ACBN. Zo zullen evenementencoördinatie (bijvoorbeeld eerste hulp met vergunningaanvragen voor organisatoren) en citymarketing van het Nijmeegse centrum hoog op de agenda staan van het Huis voor de Binnenstad.” Wim Smids, voorzitter VBO bevestigt dit: “Wij hebben ons secretariaat al sinds een paar maanden ondergebracht bij het ACBN en we merken dat iedereen profiteert van de onderlinge kennisuitwisseling.”

ACBN verhuist samen met de Vierdaagsefeesten naar een nieuwe locatie. Directeur Teddy Vrijmoet: “Met deze prachtige opdracht groeien we uit ons toch al wat krappe jasje. In overleg met het Huis voor de Binnenstad verhuizen we daarom naar een passende locatie aan één van de mooiste singels die de binnenstad van Nijmegen omringen, de Van Schaeck Mathonsingel.”

Alle organisaties (behalve SBMN) blijven uiteraard zelfstandig hun eigen belang behartigen, maar het belang van de samenwerking en de stappen die in gezamenlijkheid gezet kunnen worden staan voor alle partijen buiten kijf. Iedereen is verheugd met wat wordt gezien als een enorme vooruitgang voor de binnenstad van Nijmegen. Elrie Bakker voegt daaraan toe: “Met deze samenwerking zijn we krachtiger en mondiger, zowel binnen als buiten Nijmegen. En daar doen we allemaal ons voordeel mee. Daar gaat het ons om.”

Het Huis voor de Binnenstad wordt ondersteund door het Ondernemersfonds.
 
Bron: ACBN Nijmegen