Nijmegen, 19 maart 2010
Gemeente wint prijs met ‘MijnNijmegen’
Nijmegen heeft de tweede prijs gewonnen met MijnNijmegen. Nijmegenaren kunnen via internet met hun DigiD code een persoonlijke pagina openen met gegevens, die gekoppeld zijn aan hun persoon en hun adres.
Dit systeem werkt naar twee kanten. Het is klantgericht omdat inwoners direct een overzicht hebben van gegevens die nodig zijn voor aanvragen bij de overheid zoals een bouwvergunning of huursubsidie. Je hoeft als burger of bedrijf in contacten met de overheid niet steeds opnieuw al je gegevens op te lepelen. Voor de instellingen en instanties werkt het als verlichting van administratieve handelingen.
Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieu wil het gebruik van de gegevens uit de basisregistratie bevorderen. Nijmegen krijgt de prijs omdat zij deze gegevens als basis heeft gebruikt voor MijnNijmegen. Nijmegen is de eerste gemeente die zo’n compleet pakket aanbiedt via internet.
Ook andere gemeenten gaan dit systeem toepassen. Vanaf 1 juli 2011 mag ‘vragen naar de bekende weg’ niet meer. Alle overheidsorganisaties zijn dan verplicht gebruik te gaan maken van de basisregistraties.
Bron Gemeente Nijmegen
Nijmegen, 24 februari 2010
Persoonlijke informatie van de gemeente op ‘MijnNijmegen’
De gemeente biedt vanaf 25 februari een nieuwe digitale service voor inwoners op www.nijmegen.nl: MijnNijmegen. Iedere Nijmegenaar kan op een persoonlijke internetpagina nieuws vinden over gemeentelijke zaken die voor hem of haar van belang zijn. Plannen voor een speeltuin in je eigen wijk, kadastrale gegevens van je huis of informatie over wegwerkzaamheden in je straat. Met MijnNijmegen wil de gemeente het makkelijker maken voor de burger om informatie te vinden over zijn woon- en werkomgeving. Nijmegen is de eerste gemeente in Nederland die deze gepersonaliseerde informatie via internet zo compleet aanbiedt.
De informatie is in verschillende rubrieken ondergebracht:
– de woonbuurt (in de rubrieken ‘Mijn buurtnieuws’ en ‘Mijn wijk’)
– de woning (‘Mijn huis’)
– zaken die die persoon bij de gemeente heeft lopen (‘Mijn zaken’)
– hoe iemand geregistreerd staat in de gemeentelijke basisadministratie (‘Mijn gegevens’).
Deze gegevens staan al geregistreerd in allerlei gemeentelijke gegevensbestanden. Zo komt de persoonsinformatie uit de gemeentelijke basisadministratie en worden de gegevens over de woning gegenereerd uit onder andere het Bouwarchief Nijmegen en de Milieu@tlas. In ‘Mijn zaken’ staat wat de status is van (aan)vragen die men bij de gemeente heeft ingediend. ‘Mijn buurtnieuws’ en ‘Mijn wijk’ laten buurtgebonden informatie zien, zoals de wijkwethouder en wijkmanager, plus nieuws over bijvoorbeeld bewonersavonden. Om gebruik te maken van MijnNijmegen moet worden ingelogd met DigiD, zodat de privacy is gewaarborgd.
MijnNijmegen is de lokale variant van MijnOverheid.nl, de landelijke, persoonlijke website voor overheidszaken, een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitgevoerd door stichting ICTU.
MijnNijmegen is te vinden op www.nijmegen.nl
Bron Gemeente Nijmegen