Gemeente compenseert minima Nijmegen

Nijmegen, 19 december 2011

College compenseert minima voor effecten van bezuinigingen

Afgelopen jaar heeft de gemeenteraad twee moties ingediend die wilden voorkomen dat de stapelingseffecten van de bezuinigingen van het rijk en de gemeente de meest kwetsbare inwoners van Nijmegen te veel zouden treffen. Het gaat om de moties ‘Geen stapeling voor mensen met lage inkomens’ en ‘Herstel perspectief kinderen’. Het college heeft nu een voorstel naar de raad gestuurd hoe deze moties uit te voeren.

Met de motie ‘Geen stapeling voor mensen met lage inkomens’ vroeg de raad het college te onderzoeken of chronisch zieken, gehandicapten, mensen met een psychische of verstandelijke beperking en ouderen die getroffen worden door bezuinigingsmaatregelen op de Wmo gecompenseerd konden worden voor de bezuinigingen.

Het college heeft snel na de aankondiging van de rijksbezuinigingen aangegeven een stapeling te zien van effecten bij kwetsbare doelgroepen. Dit is ook aangegeven bij de minister en de staatssecretaris van SZW aangegeven en bij de minister van VWS. De volgende huishoudens worden het meest door de rijksbezuinigingen getroffen:
huishoudens met lage inkomens die afhankelijk zijn van één of meerdere uitkeringen;
huishoudens die te maken hebben met langdurige werkloosheid of uitkeringsafhankelijkheid, problematische schulden, onvoldoende competenties, contact met politie of justitie, psychische problemen en/of ernstige gezondheidsproblemen.
werkende minima met kinderen die gebruik maken van zorg- en welzijnsvoorzieningen.
In het voorstel aan de raad houdt het college rekening met dit beeld.

Motie Geen stapeling voor mensen met lage inkomens
Het college kiest voor de uitvoering van deze motie voor de volgende oplossingen:

• Per 2012 hebben chronisch zieken, gehandicapten en ouderen een voordeel bij het aanvragen van bijzondere bijstand. Zij ontvangen de maximale vergoeding voor de aanschaf van een wasmachine, koelkast, inrichtingskosten, etc. De grens ligt hierbij op 120% van de bijstandsnorm. Ook met een inkomen daarboven kan men bijzondere bijstand aanvragen, maar er wordt dan rekening gehouden met draagkracht. Sinds 2008 was dit voor ouderen al mogelijk. Maar per 2012 is dit nu ook voor chronisch zieken en gehandicapten mogelijk. Dit betekent een verlaging van de (financiële) drempel voor deze doelgroep om bijzondere bijstand aan te vragen.
• De eigen bijdrage voor de nieuwe voorzieningen Wmo voor de doelgroep chronisch zieken, gehandicapten en ouderen te vergoeden via individuele bijzondere bijstand.
• Het verhogen van de bijdrage van de regeling ‘Chronisch zieken, gehandicapten en ouderen’ van € 150 naar € 200 per jaar.

Motie Herstel perspectief kinderen
Met de tweede motie, ‘Herstel perspectief kinderen’ vroeg de raad het college te onderzoeken hoe het Kinderfonds zo uitgevoerd kan worden, dat ook huishoudens met kinderen met een inkomen boven de 110% net als nu hiervan gebruik kunnen blijven maken.

Met de vaststelling van het minimabeleid 2012 t/m 2015 in de zomer, zijn alle inkomensondersteunende regelingen vastgesteld op 110% van de bijstandsnorm. Dit wegens de aangekondigde bezuinigingen van het rijk op dit onderdeel. Toen kenden we slechts de contouren van de maatregel van het rijk en niet de uitwerking ervan in de gewijzigde Wet werk en bijstand. In het najaar kwam het concept wetsvoorstel naar buiten. Nu blijkt dat de gemeente meer kan dan we toen wisten. Het college kiest er daarom nu voor om:

Niet alleen de inkomensgrens van het Kinderfonds voor 2012 weer te herstellen naar 120% van de bijstandsnorm voor één kind en 130% voor gezinnen met 2 of meer kinderen, maar ook:

• De gemeentelijke bijdrage van de Collectieve aanvullende zorgverzekering van € 6,50 per verzekerde per maand in 2012 voor huishoudens met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm overeind te houden. Per 2013 verstrekt de gemeente deze bijdrage alleen nog maar aan huishoudens met een inkomen tot 110% bijstandsnorm.
• Gezinnen met kinderen behouden hun voordeel bij het aanvragen van bijzondere bijstand. Zij ontvangen de maximale vergoeding voor de aanschaf van een wasmachine, koelkast, inrichtingskosten, etc. De grens ligt hierbij op 110% voor gezinnen met 1 kind en 120% voor gezinnen met 2 of meer kinderen. Met een inkomen daarboven wordt wel draagkracht berekend en wordt de bijdrage dus lager. Dit beleid voert de gemeente al sinds 2009, maar met de extra rijksmiddelen kan dit beleid per 2012 structureel voortgezet worden.
• Inwoners die uitstromen vanuit de uitkeringssituatie behouden hun voordeel bij het aanvragen van bijzondere bijstand. Zij ontvangen de maximale vergoeding voor de aanschaf van een wasmachine, koelkast, inrichtingskosten, etc. De grens ligt hierbij wel op 120% van de bijstandsnorm. Dit beleid voert de gemeente al sinds 2007, maar door de extra rijksmiddelen kan dit beleid per 2012 structureel voortgezet worden.
 
Met bovenstaande maatregelen voor chronisch zieken, ouderen, gehandicapten en kinderen doet het college het maximale aan het beperken van de stapeling van bezuinigingseffecten bij kwetsbare huishoudens. Het college gaat verder het Nibud vragen om in 2012 een nieuwe minima effect rapportage uit te voeren. Met dit onderzoek komt er een goed zicht op het inkomensplaatje van verschillende huishoudens.

Kosten en dekking
Het uitvoeren van de moties kost jaarlijks structureel € 1,1 miljoen. Dit wordt gedekt uit de extra rijksbijdrage die structureel beschikbaar is gesteld via de Miljoenennota 2012 voor het tegengaan van de stapeling van inkomenseffecten bij kwetsbare doelgroepen. Met deze extra inzet investeert Nijmegen jaarlijks € 10,4 miljoen aan minimabeleid. Dit is nog exclusief schuldhulpverlening.
 
Bron Gemeente Nijmegen