Nijmeegse App voor Bel&Herstel meldingen

Nijmegen, 18 januari 2013

Nijmeegse App voor Bel&Herstel meldingen

Een losliggende stoeptegel of een scheve lantaarnpaal melden bij de gemeente? Vanaf vandaag kan dat heel gemakkelijk met de applicatie voor smartphones van Bel&Herstel. De nieuwe “app” is ontwikkeld door gemeente Nijmegen en sluit aan op de dienstverlening voor de Bel&Herstel telefoon en digitale balie. Met de nieuwe app is er een extra mogelijkheid voor meldingen.

Jaarlijks komen zo’n 12.000 meldingen binnen bij Bel&Herstel. Vanaf vandaag kunnen die meldingen dus ook met de Bel&Herstel-app gedaan worden. Wethouder Tankir: “Nijmegen is een mooie stad en de nieuwe Bel&Herstel-app is een snelle en leuke manier om melding te doen van iets dat hersteld moet worden . Inwoners en ondernemers gaan dit zeker gebruiken en het helpt ons om de stad mooi houden”.

De Bel&Herstel-app werkt eenvoudig. De gebruiker maakt een foto, selecteert het onderwerp en verzendt de melding. Alleen de eerste keer moeten naam en emailadres ingevoerd worden, daarna worden die automatisch aan de melding gekoppeld. Iedereen kan meldingen doen, ook mensen die niet in de stad wonen, maar er bijvoorbeeld wel werken.

De foto bevat al de gegevens van de locatie en de melder kan de gedane meldingen terugzien in een lijst binnen de applicatie. Meldingen zijn ook terug te vinden op een overzichtskaart van alle Bel&Herstel meldingen, waarbij ook de status van de afhandeling te zien is. Binnen 5 dagen na de melding komt de Bel&Herstel-bus langs om het te repareren of krijgt de melder een bericht wat er met de melding gebeurt.

De Bel&Herstel-app bevat naast het doen van meldingen ook informatie en kaarten van openbare toiletten en parkeergarages. Ook seizoensafhankelijke informatie kan tijdelijk geplaatst worden, zoals bladkorven in de herfst en strooiroutes, zoutkisten en gladheid in de winter. Daarnaast gebruiken medewerkers van de gemeente de Bel&Herstel-app voor inspecties, handhaving, inventarisaties of wijkschouwen.

De Bel&Herstel-app verschilt van landelijke applicaties zoals BuitenBeter, doordat de meldingen sneller verwerkt kunnen worden door de goede aansluiting op de gemeentelijke software. Het is een beta-versie waarmee de gemeente gemakkelijk verbeteringen in eigen beheer kan aanbrengen in nieuwe releases. De gemeente heeft de app vooraf getest met Nijmeegse burgers.

Tot 1 februari kunnen inwoners een proefmelding doen via de de Bel&Herstel-app. Iedere inzender van een proefmelding in januari 2013 maakt kans om de prijs te winnen van naar keuze:

– 4 kaartjes Efteling
– 4 kaartjes Burgers’ Zoo incl. picknickbox
– 4 kaartjes Kalkar Wunderland dagarrangement
– 3 kaartjes Alpincenter Bottrop all inclusive
– VVV-bonnen twv 100 euro

Twitteren op de nieuw app Bel & Herstel? : #B&H

Bron Gemeente Nijmegen