Nijmegen, 12 september 2007 – Nijmegen moet zich definitief gaan profileren als “Oudste stad van Nederland”. De bordjes ‘City of Health’ zijn achteraf een vergissing.
In de citymarketing van Nijmegen moet het begrip “oudste stad van Nederland” de dragende identiteit worden. Het historische karakter van Nijmegen is het enige echt onderscheidende en unieke punt van de stad. In de uitwerking zijn allerlei vertalingen mogelijk die kunnen helpen de sociaaleconomische vitaliteit van Nijmegen te verhogen. Dat zal PvdA-fractievoorzitter Rutger Zwart vandaag bij de Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad inbrengen.
Er vindt al enige jaren een discussie plaats in Nijmegen over de gewenste citymarketing. In 2005 profileerde Nijmegen zich zeer succesvol een jaar lang als oudste stad van Nederland. Sinds eind 2006 hangt onder de bordjes Nijmegen de leus ‘City of Health’. Wat de PvdA betreft mogen die bordjes weg.
Fractievoorzitter Rutger Zwart: ‘Bij citymarketing gaat het om het langdurig uitdragen van één boodschap. Met Nijmegen als oudste stad is dat heel goed mogelijk. Tal van interessante uitwerkingen zijn mogelijk die ook het dynamische karakter van de stad laten zien, denk aan: “Nijmegen al 2000 jaar innovatief”, of ‘Nijmegen: Oud én Nieuw’. We moeten ons historisch profiel de komende jaren verder uitbouwen, bijvoorbeeld door een groot herdenkingsjaar van de Vrede van Nijmegen in 2009 en uiteraard de herbouw van de donjon. Met ‘Oudste stad van Nederland’ kan Nijmegen nog 2.000 jaar verder!’
Bron: PvdA Nijmegen