Schaven of schrappen? Kunst en cultuur in een rechts kabinet
Maandag 8 november – LUX
Het zopas aangetreden kabinet-Rutte gaat flink schrappen op cultuursubsidies, naast incidentele
bezuinigingen lopen de structurele bezuinigingen op tot 200 miljoen euro in 2015.
De cultuursector maakt zich grote zorgen en is bang voor een kaalslag. Maar wat gaat er nou
eigenlijk komen, hoe erg is dat en hoe moet de kunstsector er mee omgaan?
Voor cultuurinstellingen in Nederland is het moment aangebroken om keuzes te maken. Moet de
cultuursector een defensieve of offensieve strategie hanteren? Vormen deze bezuinigingen alleen
een bedreiging of bieden ze ook een kans voor hervorming en zijn ze zodoende ‘a blessing in disguise’?
En welke onderdelen van de cultuursector moeten in ieder geval behouden blijven? Aansluitend
op een introductie op wat de cultuursector te wachten staat, wordt in het debat vanuit zowel
economisch als artistiek oogpunt een strategie geschetst waarmee de toekomst tegemoet kan
worden getreden.
Een debat met Pim van Klink (kunsteconoom), Marianne van Dijk (kunstfilosoof en journalist), Eva
de Klerk (oprichtster NDSM-werf) en Freek van Duijn (cultureel adviseur). De gespreksleiding is
in handen van Will Tinnemans.
Maandag 8 november / aanvang 20 00 / gratis toegangskaarten verkrijgbaar aan de
kassa van LUX / reserveren via 0900 5 89 46 36
Dit programma is mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland
Rubriek Uitgaan
