SP: Betrek bewoners bij toekomst Veur Lent

In een nieuw voorstel pleit de SP voor een grote stadspeiling over de toekomst van
stadseiland Veur Lent. Politieke partijen zijn het niet eens over de vraag of er op het
eiland nieuwe woningen gebouwd mogen worden. De SP vindt het belangrijk dat heel
Nijmegen zo snel mogelijk meepraat over de toekomst van Veur Lent. De stadspeiling
moet representatief zijn voor de bevolkingssamenstelling van Nijmegen op leeftijd,
geslacht, opleidingsniveau én woonwijk. Marij Feddema (SP): “De stad moet goed
betrokken worden bij een beslissing van dit niveau. Op dit moment is een klein
groepje welbespraakte burgers gevraagd om hun mening, maar we vinden dat echt te
weinig. Om een beeld te krijgen van hoe de stad erover denkt, willen wij een
stadsbrede peiling houden.”

Het verzet tegen bouwen op het eiland in de Waal neemt al maanden toe. Zevenduizend
mensen tekenden al tegen de bouwplannen. Ook de SP wil op die plek geen nieuwe
woningen. Feddema: “Veur Lent is de groene long van onze stad, dat willen we zo houden.
Dus geen hoogbouw en peperdure villa’s. Het eiland moet een plek blijven waar iedereen
kan uitwaaien.”
“Voor de SP is een referendum een uitstekend middel om de hele stad zich te laten
uitspreken over de toekomst van Veur Lent”, aldus Feddema. “Op dit moment is het
organiseren van een referendum niet logisch. Er ligt nog geen concreet raadsbesluit op tafel
dat inzet van een referendum kan worden. Met een brede stadspeiling betrekken we de
bevolking bij de besluitvorming. Als de stadspeiling uitwijst dat een groot deel van de
bevolking geen nieuwe woningen wil bouwen op Veur Lent, dan is een referendum een goed
middel om daar een uitspraak van alle Nijmegenaren over te krijgen.” aldus Feddema.