Waar gaan we nog wèl bouwen – Lux, 29 nov

Maandag 29 november 2010
Waar gaan we nog wèl bouwen in deze regio?

Grote vragen in de Stadsregio. Tot 2040 worden er zo’n 24.000 huizen in de regio gebouwd,
waar een eerder advies sprak van 56.000 woningen. Dit is een immense ingreep in de plannen
voor woningbouw in de regio. Veel gemeenten hebben al dure grond aangekocht maar het is
onzeker of er daadwerkelijk woningen op komen. Er moeten nu keuzes worden gemaakt.
Worden nieuwe woningen eerlijk over de regio verdeeld of wordt er vooral gebouwd in het
middengebied? De Stadsregio lijkt voor het laatste te kiezen. Hierdoor worden randgemeenten
als Zevenaar, Wijchen en Beuningen de dupe want vooral zij hebben veel dure grond gekocht
die nu overbodig lijkt te worden.

De grote vraag is dus: waar gaan we bouwen? Wordt er ingezet op verstedelijking van het
gebied tussen Arnhem en Nijmegen? Of krijgen de gemeenten aan de rand van de regio de
kans om uit te breiden? Wat gebeurt er met de dure overbodige grond die overblijft?
In LUX een debat tussen wethouders van verschillende gemeenten en de Stadsregio.
Met onder anderen Jaap Modder (bestuursvoorzitter Stadsregio), Piet de Kleijn (wethouder
Beuningen), Anja van Norel (wethouder Zevenaar), Frank van Rooijen (bestuurslid Stadsregio
Arnhem-Nijmegen en wethouder Overbetuwe), Erwin van der Krabben (hoogleraar vastgoed-
en locatieontwikkelin Radboud Universiteit), Sander van Bodegraven (algemeen directeur Fundeon,
oud-voorzitter Adviescommissie Verstedelijkingsopgave Stadsregio Arnhem-Nijmegen) en Jan
van der Meer (wethouder Nijmegen).

Maandag 29 november / aanvang 20 00 uur / gratis toegangskaarten verkrijgbaar aan
de kassa van LUX / reserveren via 0900 5 89 46 36 (kassa LUX)
Debat in samenwerking met de Gelderlander. Zie ook www.ruimteinlux.nl